Pludselig var der et menneske i den anden ende …

Rygsækken fortsatte mod Nykøbing F

I går kom min datter, Anna Victoria, herned med toget fra København. Jeg hentede hende på stationen, og på vejen hjem opdagede hun at hun havde glemt sin rygsæk, der blandt andet indeholdt en helt ny Mac computer, i toget.

rains rygsæk
I dag er min datter taget tilbage til København. På vej til stationen gik vi tur med hundene. Undervejs fotograferede jeg den omtalte rygsæk.
“Du har ringet uden for vores åbningstid”

Anna Victoria gik i gang med at anmelde til DSB hittegods. Hun kunne ikke finde et telefonnummer og måtte gøre det over nettet. Min første tanke var at ringe til DSB og få dem til at ringe til konduktøren og bede ham se efter tasken. Det forsøgte jeg så. Jeg ringede til flere numre, og hver gang blev jeg ledt videre i systemet af en automatisk stemme.

menneske
Jeg er så fascineret af alle de skønne farver der stadig præger landskabet.

Da jeg havde lyttet, trykket 2, lyttet mere og trykket 4, lyttet endnu mere,  trykket 5, lyttet lidt mere og trykket 5 igen, kom beskeden: “Du har ringet uden for vores åbningstid”. Det skete 3-4 gange. Jeg var til sidst ret desperat, for jeg så for mit indre blik rygsækken ligge dér i Intercitytoget klar til at blive nuppet af en uærlig person.

Pludselig var der et menneske i den anden ende, og jeg blev så glad

Til sidst fandt jeg et telefonnummer til DSB udland hvor de reklamerede med at holde åbent til kl. 18, og det var klokken langtfra. Og tænk, her fik jeg fat i et menneske. Et rigtigt, levende menneske. Endda en kvinde der var helt ualmindeligt sød og hjælpsom. Glemte tasker i togvogne er jo sådan set ikke hendes bord, men det nævnte hun ikke engang. Hun ringede flere gange til toget og vendte til sidst tilbage med besked om at vi kunne hente tasken ved toget på Næstved station på dets vej tilbage mod København.

Jeg havde ikke sovet ret meget natten inden (jeg har de vildeste søvnproblemer for tiden), og jeg havde haft så ondt af min datter at jeg fældede en tåre da jeg modtog den sidste opringning. Ikke pga. computeren, for det er jo trods alt bare en ting, men fordi jeg efter en tur rundt i et kafkask univers, endelig blev mødt af venlighed, hjælpsomhed, menneskelighed.

rygsæk
Asta was here!
Hvor blev mennesket af?

Og så er det jeg tænker: Hvordan er vi dog kommet dertil at vi mener at internet og automatiske telefonstemmer er bedre end et menneske. Er det fordi det er billigere? Og ER det mon virkelig billigere? Man bruger så meget tid og går så mange omveje når man forsvinder ind i disse mareridtsagtige telefonsystemer.

rygsæk
Min regissør i gang med at gøre klar til fotooptagelse.

Vi bukker under for stress i hobetal, vi glemmer at hvile i vores hverdag og vores liv, vi er ensomme og fortravlede. Ja, ikke alle sammen, hele tiden, men det ligner en tendens. Hvis vi talte sammen, menneske til menneske, ydede service og hjalp hinanden lidt oftere, ville vi måske få det bedre. Det er bare en tanke, men det er ikke første gang jeg tænker den …

Tak!

Nu er min blog jo ikke så stor at den når ud i alle kroge af Danmark … men hvis du der hjalp i går, nogensinde læser dette, så: TAK! Jeg håber din chef også læser det.

Måske vil du også læse:

32 meninger om “Pludselig var der et menneske i den anden ende …”

  1. Hvor har du ret, Nana og lige mine ord. Alting skal være så smart og hurtigt, men jeg synes altså mange gange tingene er blevet mere besværlige og jeg tror ikke vi mennesker er blevet lykkeligere. Om vi spare penge – måske på den korte bane, men på den lange, tror jeg vi ender med at betale mere, både i kr og øre og som menneske.

    1. Nej, jeg synes også det af og til er som om det der skal være smart og hurtigt, er tungt og langsommeligt. Kommunikation er en sårbar størrelse, og den fungerer efter min erfaring bedst uden al for megen digitalisering (som i øvrigt kan være fin i mange sammenhænge).
      Tak for din kommentar, Birgit! Og god weekend!

  2. Sikke en omgang!
    Og hvor var det godt at din datter fik sin taske tilbage med alt indhold i behold. Det kunne nemt være sket, at den var blevet snuppet af een der ikke ville leverer den tilbage.
    Og så bliver man da glad når der endelig er en der vil hjælpe.
    Desværre bliver alt mere og mere digitaliseret. Jeg tror det er fordi alting skal være nemt og gå så stærkt. Men det er bare ikke altid at det bliver nemmere….
    Det er trist men jeg tror ikke det er noget man kan stoppe.

    Håber du får en god weekend og at det snart bliver bedre med søvnen. Det er noget man som kronikker slås med jævnligt, synes jeg og det er møg irriterende!
    Pas godt på dig Nana
    Knus Vibeke

    1. Næh, det er nok rigtigt, Vibeke, at det er den vej det går. Jeg hørte forleden noget i radioen om at DK er det mest digitaliserede land i verden. Vinklen var kritisk og det handlede – i hvert fald blandt andet – om at det ikke altid nødvendigvis er super smart at være de første der skal gøre alle fejlene de andre skal lære af …

      Jo-tak og god weekend til dig! (Argh! Ja, det er så irriterende ikke at sove; man bliver helt vattet i hovedet af det …)

      Knus

  3. Hej Nana. Skøn historie og dejligt at den slags service stadig findes. Jeg krydser også fingre for at den søde dame læser med her. Ellers kan du sikkert sende hende en tak via brevkassen i Ud og Se bladet :-). God weekend til dig og dine. Knus fra Mette

  4. Det er dessverre blitt slik her hos oss også. Ingen mennesker å spore noen steder, bare automatiske stemmer i telefonen. Skal jeg ordne noe datagreier på jobb i sas må jeg ringe til India, ja India. Er det mulig, liksom? Snart er vi kanskje arbeidsledige alle mann her oppe i Skandinavia.
    Endelig godt at det ordnet seg til slutt i alle fall.

    Klem og god helg. Hilsen Ingrid på http://www.ingridtunheim.no

    1. Ja, jeg kan godt forestille mig at I har lignende tilstande i Norge. Det er lidt mærkeligt at tingene er blevet sådan. Jeg har lidt svært ved at se hvem der har glæde af det. – Men det er nok noget meget penge …
      Vores historie endte heldigvis godt. Formentlig fordi jeg faktisk fat i et menneske til sidst 🙂
      Tak – og god weekend til jer!
      Knus

    1. Ja, man kan blive helt anspændt af at skulle vælge det næste nummertast! Og når man så har tastet meget længe for TIL SIDST at få at vide at der ikke er et menneske i den anden ende, så blive man træt.
      Men vores historie endte heldigvis lykkeligt 🙂
      Tak! – Og i lige måde!

  5. Jeg har af og til været forbi din blog, og denne gang var det overskriften der fangede. På vej til Nyk. F. Det er jo (næsten) her jeg bor. Jeg arbejder bl.a. i byen.
    Jeg kan kun være enig med dig i dine betragtninger om at der mangler rigtige mennesker bag mangt og meget. Man bruger, både som privatperson og i arbejdslivet, mange spildte timer på at nå lukkede ‘døre.’ Godt det hele endte lykkeligt.

    1. Tak for din kommentar! Og tak fordi du kikker forbi og læser med 🙂
      Ja, det var rart med en lykkelig slutning på historien. Den slags kan man leve på et stykke tid!
      God weekend til dig!

  6. Kær Nana Hvor var det godt, datteren fik pc’en igen. Helt ny. Jeg føler med hende – og med dig, der ikke har sovet ordentligt.
    Jeg oplever heldigvis ikke så tit disse håbløse telefonsamtaler med tast og tast og tast og om igen. Men uh, hvor jeg kender dem. Jeg synes oftere, jeg rammes af stive systemer og medarbejdere, der ikke kan gøre noget, fordi det er en andens bord, eller rewlementet siger …! Og jeg kan som du blive voldsomt rørt, når en eller anden pludselig opfatter mig som et levende menneske og ikke bare en anonym kunde. Skidt tendens, men jeg ved ikke, om det er blevet værre. Min mor følte sig også tit krænket i systemerne og kulturen, husker jeg. Men det ville være godt, hvis vi kunne gøre noget ved det.
    Hav nu i hvert fald en god weekend, og sov godt.
    Kærlig hilsen Lisbeth

    1. Åh, ja, det med rewlementet kan man også blive træt af! Og reglementer og systemer har der – som du siger – sikkert altid været masser af. Digitaliseringen er jo relativt ny, og jeg fornemmer at den skaber endnu mere afstand. Man kan ikke engang råbe af en uduelig ansat, men blot afvente et svar på mail 4-10 hverdage efter man skrev og spurgte om noget … Under alle omstændigheder bliver man så glad når kommunikationen fungerer – og hvis der så endda kommer hjælpsomhed indover, ja, då er det lige til at græde lidt over 🙂
      Kærlig hilsen Nana

  7. Hvor har du desværre ret. Jeg kan godt se at meget af digitaliseringen er smart, men der desværre også risiko for misbrug. Arbejder med borgere med nedsatte ressourcer. For mange er det svært at finde rundt i den digitale jungle, og det kan det såmænd også være for mig. Det er langt fra alle der har råd til en computer. Og ja så er der bibliotekerne og borgerservice. Det er bare ikke alle, der har så nemt ved at komme ud af døren eller kan koncentrere sig med andre mennesker i nærheden. Og det er langt fra simpelt at komme igennem pr. telefon og slet ikke til nogle, der ved noget ud over deres lille område i et stort firma. Jeg går også altid til kassen i et supermarked istedet for at vælge selvbetjeningskassen. Ja det tager måske lidt ekstra tid, men jeg håber på at være med til at bevare nogle job, som de ikke helt så boglige kan varetage. Trist udvikling vores samfund. Så er det godt at høre om jeres gode historie.
    Fortsat god weekend.

    Kærlig hilsen Susanne Josephine

    1. Ja, selv om digitalisering på mange måder er super smart, har den sine bagsider. Og spørgsmålet er hvor nøje “man” overvejer ulemperne inden man tager næste skridt … og næste skridt … og næste skridt.
      Jeg bruger aldrig selvbetjeningskassen hvis jeg kan blive fri, og hvis jeg kunne vælge at der var én der fyldte benzin på min bil på tankstationen (sådan var det faktisk da jeg fik kørekort for mange år siden), ville jeg vælge det. Jeg elsker god service 🙂
      Tak, Susanne Josephine, og god weekend til dig!
      Kh Nana

  8. Sikke en dejlig slutning på den gyser I var ude i. Hvor var det dejligt at du i situationen fik kontakt til et venligt menneske og fik tasken tilbage i god behold:-) Service koster penge og det er desværre nok det der afgører at ting bliver digitaliseret. Især i hel og halvoffentlige virksomheder hvor det er skattepengene der skal fordeles.

    1. Ja, når enden er god … 🙂 Og, ja, det må være pengene der bestemmer, men jeg tænker bare at det der lige her og nu ser billigst ud, måske slet ikke er det billigste i længden. Og så er der jo også spørgsmålet om det er klogt at lade pengene bestemme. Men jeg ved ikke ret meget om politik …

  9. Hei Nana!
    Jeg er så enig i det du skriver. Hvor har det blitt av alle menneskene? Trenger du å spørre om noe, er det ingen der. Klart det er for å spare penger. Liker det dårlig. Så godt at dere møtte et menneske og at datteren din fikk igjen sekken.
    Ha det godt! Anne

    1. Ja, tænk at man kan blive så glad for at der er én der tager telefonen og er venlig. Ih, hvor blev vi glade!
      God søndag til dig, Anne!
      Kh Nana

  10. Nogen gange skal man så grueligt meget igennem, men ingen er vist helt tilpas med de telefonsluser som man skal igennem når man ringer til store firmaer og det offentlige. Godt at du fik hjælp og datteren sin rygsæk igen, det er jo egentlig en solstrålehistorie

  11. Sikke en historie kære Nana
    Ser først dit indlæg nu, da der har været tryk på her. Og ja jeg mærker på egen krop nu det med stress og jag.
    Det er så underlig en verden vi efterhånden lever i. Derfor jeg er så glad for blogland og de kærlige varme mennesker jeg har mødt her.
    Det luner i en ellers kold og hård verden.
    Godt du fik fat i en af de hjerte varme mennesker der trods alt findes, og fik din datters rygsæk tilbage.
    Godt indlæg kære ven

    Knus Lone

    1. Hej søde Lone.
      Man skal passe på med for meget stress og jag i for lang tid ad gangen. Jeg håber du har et par stille dage nu!
      Ja, for Søren, hvor var det dejligt at der sad en sød kvinde et sted hos DSB! Jeg bliver stadig helt glad når jeg tænker på hende 🙂
      God mandag til dig!
      Knus

  12. Usch kan bara tänka mig paniken! Vilken tur att du äntligen fick tag på dem och att det hela löste sig så att din dotter fick tillbaka både sin väska och dator! <3

    Jag kan också undra om det verkligen är så bra att allt automatiseras och att det blir så stort fokus på att vi ska kommunicera med en maskin, eller bara det här med att folk sitter med varsin skärm hemma utan att umgås eller prata med varandra. Det är ju konstaterat många gånger om att vi människor behöver umgänge och sällskap av varandra för att må bra så känner också att hela den här tekniska biten av världen har en tendens att gå lite för långt nu PLUS att det känns lite för osäkert om hela vårt system och hela vår värld förlitar oss på att internet och annan teknik fungerar och inte lär oss saker manuellt – som en sådan sak som att skriva för hand OCKSÅ, inte bara på en dator, för vad händer den dagen tekniken kraschar? Ja, en massa babbel blev det nu, men jag ville säga att jag håller med dig 🙂

    1. Ja, når man først begynder at tænke i de baner, åbner der sig mange spørgsmål, og man kan undre sig lidt over at de spørgsmål så sjældent bliver stillet af dem der regerer vores lande. Der er så meget fint og godt i vores tid. Vi to sidder jo fx langt fra hinanden, i hvert vores land og kan kommunikere og lære hinanden at kende. Det er da fantastisk! Men der ER altså også en anden side af de mange skærme og den megen automatisering.
      Under alle omstændigheder er jeg glad for at have mødt dig og din blog, og jeg er glad for at du er enig 🙂

  13. Snøft snøft Så dejligt at alting løste sig, man kan blive helt stresset, når man “bare” gerne vil have hjælp og service. Noget jeg kan blive helt i dårligt humør af, er : du er nu nr. 15 i køen og så lidt højt og dårligt musik de næste 30-40 min.du er nu nr. 14 i køen… Jeg tænker bare, hvor mange ansatte har mulighed for, at have en tlf igang ved siden af sig, for at komme igennem til offentlige systemer?? Er det ikke noget “fattigt” efterhånden, at der ikke er personale til, at tage tlf….. Nå Nana, nu vil vi til at tænke december og jul ind i stedet for, så humørskalaen kan komme opad. Dejlig uge til dig og SOV GODT, ønsker jeg for dig. Knus Carina

    1. Du har ret, Carina! Dårlig musik lige ind i øret når man venter ved telefonen er virkeligt provokerende! Man kan blive helt anspændt! DSB skal faktisk have den ros at de ikke spiller musik mens man venter 🙂
      Du har også ret i at vi må vende os mod december med lys og gran. Jeg har hængt en masse lyskæder op, både ude og inde, og jeg lurer på snart at finde et par kviste gran til en enkelt vase …
      Tak! Og godnat til dig!
      Knus

Tak for din kommentar